Historia BMW zaczęła się od lotnictwa. Dziś to ikona motoryzacji

Samochody marki BMW cieszą się niesłabnącą od lat popularnością i oddaniem ze strony swoich sympatyków. Spowodowane jest to nie tylko renomą i nietuzinkowym designem, ale również niezwykle efektywnymi jednostkami napędu. Jaka jest historia marki? Czym charakteryzują się poszczególne serie? Które z silników są najlepsze oraz dlaczego warto wybrać właśnie te auta?
Historia BMW zaczęła się od lotnictwa. Dziś to ikona motoryzacji

BMW: co oznacza?

„BMW” to pierwsze litery nazwy niemieckiego koncernu motoryzacyjnego, który od 7. marca roku 1916 nieustannie produkuje samochody osobowe, motocykle, skutery oraz silniki – „Bayerische Motoren Werke”. Przedsiębiorstwo swoją siedzibę ma w Monachium – stolicy niemieckiego kraju związkowego – Bawarii. Spółka szczyci się miliardowymi zyskami rocznymi i bez wątpienia jest jedną ze sztandarowych w niemieckiej gospodarce.

Za założycieli koncernu uznaje się dwie postacie: Gustava Otto oraz Karla Rappa, którzy to w początkach XX wieku rozpoczęli dwie niezależne od siebie działalności gospodarcze, obydwie prowadzone w dziedzinie lotnictwa. Wówczas też powstało logo BMW, które pozostało niezmienione do dnia dzisiejszego, a swoim wyglądem przypominające stylizowany krąg śmigła w barwach kraju związkowego Bawarii.

Początkowo przedsiębiorstwo nie miało dużych rozmiarów i już na rok po utworzeniu nie było w stanie sprostać zamówieniom austro-węgierskich i niemieckich ministerstw wojskowych. Brakowało mu nie tylko odpowiednich maszyn, ale przede wszystkim wykwalifikowanej załogi. Na pomoc przyszło państwo, które spore środki z wojennych nakładów przeznaczyło na zakup i budowę maszyn, zatrudnienie wykwalifikowanej załogi oraz budowę nowej fabryki. Kolejnym źródłem zasilającym kapitał obrotowy firmy były pożyczki bankowe. W niedługim czasie ciągłe dotowanie BMW stało się niewygodne dla polityków, którzy zlecili przejście w formę spółki akcyjnej, gdzie trzema głównymi udziałowcami byli: Bayerische Bank, Norddeutsche Bank, Fritz Neumeyer oraz Camillo Castiglioni.

Pod koniec wojny zamówienia ze strony państwa na samoloty i silniki lotnicze spadły niemalże do zera, co spowodowało konieczność zamknięcia przedsiębiorstwa na mocy dekretu państwowego. 1. stycznia 1919 roku wydano pozwolenie na ponowne otwarcie bram spółki, która tym razem skupiła się na opracowaniu produktów gotowych do sprzedaży w czasach pokoju – silników do łodzi, samochodów, ciężarówek i motocykli. W niedługim czasie zaczęto produkować także hamulce pneumatyczne dla pociągów. W kolejnych latach firma na przemian traciła oraz odzyskiwała niezależność. Dopiero w październiku roku 1928 BMW, poprzez przejecie Fabryki Samochodów Eisenach, awansowało do rangi producenta samochodów. Po pół roku przystąpiono do seryjnej produkcji pierwszego modelu z wariantach z różną karoserią – BMW 3/15 PS DA 2. Podczas II wojny światowej koncern znowu przystąpił do produkcji silników samolotów wojennych, a koniec wojny poskutkował kolejnym kryzysem. Dopiero samochód Nowej Klasy – BMW 1500, wyprodukowany w 1962 roku przyniósł początek ożywienia w gospodarce firmy. Kolejna lata są okresem niesłabnącej popularności, rozwoju firmy oraz marki, która z roku na rok prezentowała modele cieszące się sporą popularnością przyjmowane z dużym entuzjazmem.

Obecnie koncern produkuje samochody z ówczesnej Grupy Rover – marki: Rover, Land Rover, Riley, Mini, Triumph, Austin-Healey, ale także Husqvarna Motorcycles oraz Brilliance.

Od swoich początków marka BMW słynie z solidnego wykonania i dobrze przemyślanej konstrukcji. Są nabywane przez konsumentów dysponujących względnie znacznymi środkami finansowymi. W powszechnym przekonaniu cena ma stanowić o jakości wykonania, a jej spadek wiązałby się z utratą zaufania potencjalnych klientów.

 

BMW: dziewięć serii

Obecnie produkcja i dystrybucja samochodów osobowych jest główną gałęzią działalności przedsiębiorstwa BMW. W latach 60. dwudziestego wieku w nazwie modeli nowej klasy pojawiła się liczba, która miała symbolizować pojemność skokową silnika. Od momentu wprowadzenia do obrotu modelu BMW 520 w roku 1972, zaczęto stosować jednolite nazewnictwo z podziałem na klasy, gdzie pierwsza cyfra oznacza numer klasy, a kolejne dwie w założeniu miały stanowić o pojemności silnika. Tę drugą zasadę firma rozluźniła i na dzień dzisiejszy nie ma ona zastosowania w każdym modelu. Poza trzema cyframi w nazewnictwie dodawane są litery: „d” dla silników wysokoprężnych, „x” – modele wyposażone w układ napędu na cztery koła, „z” – modele sportowe typu roadster.

Do serii 1 należą najmniejsze modele z klasy kompakt, które jako jedyne na rynku posiadają napęd na tylną oś. Samochody te charakteryzują się niemalże idealnym rozkładem masy wynoszącym 50:50, co gwarantuje właściwości jezdne dotąd niespotykane w tej klasie. Samochód został wprowadzony do sprzedaży w roku 2004 jako pojazd 5-drzwiowy. W 2007 roku zaproponowano jego odnowioną, 3-drzwiową wersję. Obecnie BMW z serii 1 jest najbardziej zaawansowanym modelem pod względem technologicznym, wywodzącym się spod marki BMW. Występuje w 4 wersjach nadwozia oraz 7 wersjach silnika.

Seria 3 to samochody z klasy średniej – najważniejsza i największa pod względem ilości wyprodukowanych aut seria koncernu. Pierwsze modele tej serii pojawiły się w latach 70. XX wieku. Obecnie dostępna jest już piąta generacja, występująca w 4 wersjach nadwozia (sedan, kombi, coupe, kabriolet), dwu-, cztero- oraz pięciodrzwiowe i ze skrzyniami biegów w odmianie manualnej oraz automatycznej.

Poprzednikami serii 3 były modele serii 2, które zyskały popularność w latach 60. XX wieku. Najpopularniejszy z nich to BMW 2002.

Samochody klasy średniej wyższej to modele z serii 5. Zajmują one trzecią pozycję pod względem sprzedawalności pojazdów BMW. Pierwszy model trafił do sprzedaży w 1972 roku. Seria produkowana jest w dwóch typach nadwozia – sedan 4-drzwiowy, kombi 5-drzwiowe.

Do serii szóstej należą luksusowe, sportowe samochody wyższej klasy o nadwoziu w typie coupe. Pierwszy z nich zaprezentowano w roku 1976 i nadano mu kod produkcyjny E24. Samochody te można spotkać w nadwoziach typu coupe oraz kabriolet – obydwie wersje są dwudrzwiowe.

Luksusowe limuzyny klasy wyższej należą do serii 7. Pierwszy samochód o tym oznaczeniu zjechał z taśmy produkcyjnej w roku 1997. Występują one w wersji sedan z czworgiem drzwi.

Seria ósma była produkowana w latach 1988-1999. Należały do niej duże samochody z klasy wyższej o charakterze sportowo-luksusowym.

Kolejną serię stanowią auta marki BMW o oznaczeniu „X”. Są to auta sportowo-użytkowe, popularnie nazywane SUV-ami. BMW określa je mianem „SAV”. Obecnie na rynku można spotkać 4 modele z tej serii.

Seria „Z” charakteryzuje się samochodami małymi, dwusiedzeniowymi o typie roadster oraz coupe.

Ostatnia seria oznaczona została literą „M”. Należą do niej najbardziej usportowione modele M1 oraz serii 3, 5, 6, x5 i Z4.

 

BMW: jaki silnik?

BMW z serii 1 charakteryzuje się nowatorską technologią silnika „efficient dynamics”, która pozwala na zwiększenie mocy przy jednoczesnym zmniejszeniu zapotrzebowania na paliwo. Efekt ten umożliwia zastosowanie rozwiązań takich jak między innymi silnik benzynowy 2-ej generacji (z wtryskiem bezpośrednim), system odzyskujący energię hamowania, funkcja „auto start-stop” czy wskaźnik punktu zmiany biegów.

Silniki benzynowe w popularnej „jedynce” dzielą się na 4-cylindrowe o pojemności: 1597 i 1995 cm3 oraz zakresie maksymalnej mocy od 122 do 170 KM, jak również 6-cylindrowe o pojemności: 2996 lub 2979 cm3 i mocy 265 lub 306 KM. Silniki wysokoprężne „jedynki” występują jedynie w wersji 4-cylindrowej o pojemności 1995 cm3 i mocy w zakresie 143-204 KM.

Silniki benzynowe serii 2 występują w odmianie: z 4 cylindrami, w których pojemność silnika wynosi 1995 cm3, a moc maksymalna to 105 lub 125 KM, 6 cylindrami, gdzie pojemność to 2996 lub 2979 cm3, a moc to: 218 – 326 KM oraz 8 cylindrami, gdzie pojemność silnika to 3999 cm3, a moc maksymalna – 309 KM. Przy silnikach Diesela możemy spotkać 4 bądź 6 cylindrów, które charakteryzują się pojemnością silnika w zakresie odpowiednio: 1995 lub 2993 cm3 i mocą maksymalną  w zakresie: 143-177 KM lub 197-286KM.

Jedyny 10-cylindrowy silnik produkowany przez koncern BMW możemy spotkać w serii 3. Jest on wzorowany na jednostkach napędowych BMW z Formuły 1. Jest to wysokoobrotowy 5-litrowy silnik V10. W „trójkach” również można spotkać dwie wersje silnikowe.

Silniki benzynowe „trójek” występują w odmianach:
4-cylindrowej, gdzie pojemność silnika wynosi 1995 cm3, a maksymalna moc to 170 KM,
6-cylindrowej, gdzie pojemność mieści się w granicach: 2497-2996 cm3 i moc to: 190-272 KM,
8-cylindrowej o pojemności 4000 lub 4799 cm3 i mocy: 306 lub 367 KM,
10-cylindrowej o pojemności 4999 cm3 i maksymalnej mocy o wartości 507 KM.

Silniki wysokoprężne „trójek” występują w dwóch wersjach:
4-cylindrowej o pojemności 1995 cm3 i mocy 177 KM,
6-cylindrowej, gdzie pojemność to 2993 cm3, a moc maksymalna znajduje się w granicach 197-286 KM.

Luksusowe, sportowe modele z klasy 6 można spotkać w wersji benzynowej oraz dieslowskiej. W pierwszym przypadku występują w odmianach: 6, 8 oraz 10-cylindorowej, gdzie pojemność waha się pomiędzy 2996-4999 cm3, a moc maksymalna od 272-373 KM. Drugi przypadek charakteryzuje się 6 cylindrami silnika oraz pojemnością o wartości 2993 cm3, jak również maksymalną mocą w granicach 286 KM.

Benzynowe silniki „ósemki” mają 6 cylindrów, 2979 cm3 i 326 KM lub 8 cylindrów, 4395 cm3 i 544 KM, albo 12 cylindrów, 5972 cm3 i 544 KM. Silniki wysokoprężne natomiast charakteryzują się 6 cylindrami, 2993 cm3 pojemności i 245 KM maksymalnej mocy.
Seria ósma została wyprodukowana w wersjach silnikowych: 830i, 840i, 850i oraz top 850csi.

 

Nowe BMW

BMW należy do segmentu premium i jest jedną z trzech głównych niemieckich marek aut osobowych. Dzięki swojej renomie marka jest znana praktycznie na całym świecie. W roku 2019 BMW zasłynęło modelami z serii 3 w wersji sedan i kombi oraz nowym wydaniem kompaktowego BMW serii 1.