Nie zgadniesz ile tyranozaurów przewinęło się przez powierzchnię Ziemi. Więcej niż ci się wydaje

Tyrannosaurus rex to prawdopodobnie najbardziej charakterystyczny dinozaur w historii, co jest w dużej mierze zasługą filmów z serii Park Jurajski. Naukowcy postanowili obliczyć, ilu przedstawicieli tego gatunku występowało łącznie na naszej planecie.

Nie jest to może pierwsze pytanie, które przychodzi nam do głowy zaraz po przebudzeniu, lecz nie da się ukryć, że łączna ziemska populacja tych drapieżników to bardzo ciekawa kwestia. Tym bardziej, iż nie wiadomo, jak dalej potoczyłyby się losy tych zwierząt, gdyby nie uderzenie feralnej planetoidy sprzed około 66 milionów lat.

Czytaj też: Drapieżne dinozaury rządziły kiedyś Europą. Nowo zidentyfikowany gatunek szczególnie zainteresuje fanów futbolu

Historii jednak nie zmienimy, a faktem pozostaje to, że ani tyranozaurów, ani innych dinozaurów na Ziemi już nie ma. Pozostały po nich natomiast szczątki. Analiza tych skamieniałości, w połączeniu z wiedzą na temat zwyczajów godowych, pozwoliła badaczom na oszacowanie łącznej liczebności siejących postrach zwierząt na przestrzeni milionów lat. Wyniki przeprowadzonych analiz zostały niedawno zamieszczone na łamach Palaeontology

Co ciekawe, to nie pierwsze podejście do tego tematu. W badaniu sprzed dwóch lat naukowcy doszli do wniosku, jakoby 800 milionów tyranozaurów (rodzaj ten składa się z zaledwie jednego zidentyfikowanego gatunku) stąpało kiedykolwiek po Błękitnej Planecie. Nowe ustalenia są zupełnie odmienne i sugerują, że liczba ta w rzeczywistości była znacznie wyższa i wynosiła około 1,7 miliarda.

Według autorów nowych badań łącznie w historii naszej planety na Ziemi żyło około 1,7 mld przedstawicieli gatunku T. rex

Jak wyjaśnia Eva Griebeler z Uniwersytetu Johannesa Gutenberga w Moguncji, poprzednie analizy były błędnie przeprowadzone, ponieważ nie zgadzały się z tym, co wiadomo na temat biologii tyranozaurów. Rezultaty okazały się również sprzeczne z wartościami dotyczącymi obecnie żyjących dużych gadów, ptaków i ssaków. Aktualne podejście ma być rzekomo znacznie bliższe rzeczywistości.

Do jakich wniosków doszli autorzy? Przede wszystkim wydaje się, iż T. rex miał niższy od zakładanego wskaźnik przeżywalności. Samice składały też zaskakująco mało jaj, a członkowie zespołu zestawili prowadzone symulacje z tym, co wiemy o współcześnie występujących 23 gatunkach gadów, ptaków i ssaków. Dzięki temu udało się potwierdzić, iż model dobrze radzi sobie z wykonywaniem obliczeń.

Czytaj też: Jak gigantyczne dinozaury urosły do takich rozmiarów? Teoria z XIX wieku ląduje znów w koszu

1,7 miliarda tyranozaurów to ogromna liczba. Zastanawiający jest w tym przypadku fakt, że paleontolodzy bardzo rzadko natrafiają na ich skamieniałości, dlatego warto zadać sobie pytanie: gdzie podziewają się szczątki przynajmniej części tych zwierząt? Griebeler dodaje również, że model opracowany przez nią i jej współpracowników powinien znaleźć zastosowanie w odniesieniu do innych gatunków.