Jądro Ziemi wykonuje dziwne ruchy. Kontrowersyjne wyniki badań mówią, co się stanie za 20 lat

Jądro Ziemi składa się dwóch części – płynnej, zewnętrznej warstwy i stałej, wewnętrznej. Okazuje się, że metaliczne, stałe jądro obraca się wokół własnej osi jak huśtawka, zmieniając kierunek co kilkadziesiąt lat. Za około dwie dekady znów będziemy tego świadkami.

Na łamach Nature Geoscience pojawiły się kontrowersyjne wyniki badań ruchu obrotowego jądra wewnętrznego Ziemi. Okazuje się, że sam środek naszej planety zmienia kierunek swojego obrotu co około 35 lat, robiąc to jak huśtawka, która obraca się raz w jedną stronę, raz w drugą. Nie wszyscy przedstawiciele świata nauki patrzą na najnowsze doniesienia z ekscytacją – ich zdaniem należy być ostrożnym wobec takich informacji.

Paradoksalnie naukowcy wiedzą więcej o niektórych planetach Układu Słonecznego niż o wnętrzu Ziemi. Przyczyną tego jest niewielka liczba metod badawczych, które możemy stosować do rozwiązywania kolejnych geologicznych zagadek. Najczęściej do badań procesów endogenicznych stosuje się analizę rozchodzenia się fal sejsmicznych podczas trzęsień ziemi i prób nuklearnych. Różne załamania, zaniki lub spowolnienia dają nam względnie dużo informacji o tym, co się dzieje tysiące kilometrów pod naszymi stopami.

Czytaj też: Tajemnice wnętrza Ziemi skrywają wiele nieznanych zjawisk. O tej teorii świat nauki nie mówi głośno

Jądro Ziemi zmieniło kierunek i kręci się w drugą stronę

Jądro wewnętrzne Ziemi zaczyna się na głębokości ok. 5100 kilometrów. Ciśnienie i temperatura są tu tak wysokie, że materia nie jest w stanie się topić i pozostaje w stanie stałym. W zdecydowanej większości jądro zbudowane jest z żelaza. W formie takiej „kuli” obraca się ono dookoła swojej osi, ale nie robi tego ciągle w jedną stronę.

Chińscy naukowcy prezentują w swojej pracy naukowej dowody na to, że jądro wewnętrzne zachowuje się jak huśtawka, która kręci się raz w jedną stronę, raz w drugą. Pełen cykl obrotów w obydwie strony trwa 70 lat, zatem zmiana kierunku zachodzi co 35 lat. Badacze zauważyli, że w 2009 roku jądro zatrzymało się i zaczęło obracać w drugą stronę. Według ich obliczeń poprzednia zmiana nastąpiła w latach 70. XX, a następna będzie miała miejsce za około 20 lat, w połowie lat 40. XXI wieku.

Czytaj też: We wnętrzu Ziemi dzieje się coś odwrotnego, niż dowodziła nauka. Te minerały zachowują się bardzo dziwnie

Potwierdzenie dla swoich modeli znaleźli badacze w zmianach „długości dnia”, czyli minimalnej oscylacji długości ruchu obrotowego Ziemi.

Portal phys.org publikuje wiele sceptycznych głosów wśród naukowców, którzy sugerują, aby patrzeć na najnowsze doniesienia z ostrożnością. Zwraca się uwagę na to, że nadal nie wiadomo, jak długo trwa rytm obrotu jądra wewnętrznego, ponieważ inne badania podają w wynikach 6, 20 lub 30 lat. Tak naprawdę dopóki nie pojawią się bardziej szczegółowe metody badania wnętrza Ziemi, większość tego typu informacji będzie bardziej spekulacjami i okresowymi sensacjami. Cytując Johna Vidale z Uniwersytetu Kalifornii Południowej, kiedyś w końcu poznamy prawdę, ale „może to zająć dekadę”.

Więcej:Ziemia