Maszyna kreatywności. Jak dzięki wyobraźni tworzyć nowe idee i rozwijać firmę

Jak pobudzić swoją kreatywność i zbudować i wprawić w ruch maszynę wyobraźni, czyli firmę, która systematycznie korzysta z kreatywności, innowacji i nieustannie się uczy, by zapewnić sobie wzrost? Chcąc znaleźć odpowiedzi na te kwestie, warto sięgnąć po książkę autorstwa Martina Reevesa i Jacka Fullera “Tytuł polski Maszyna kreatywności. Jak dzięki wyobraźni tworzyć nowe idee i rozwijać firmę”.
Maszyna kreatywności. Jak dzięki wyobraźni tworzyć nowe idee i rozwijać firmę

W obecnych czasach, nawet jeśli uda się osiągnąć przewagę konkurencyjną, jest to bardzo krótkotrwałe. Rynek wymaga wdrażania ciągle nowych modeli biznesowych, a te zmieniają się bardzo szybko. Do tego sztuczna inteligencja również ma ogromny wpływ na to, jak pracujemy. Dlatego firmy potrzebują bardziej niż kiedykolwiek wyobraźni i kreatywności, aby znaleźć nowe szanse, obmyślić biznes na nowo i odkryć ścieżki rozwoju. Łatwiej powiedzieć niż zrobić. By tworzyć innowacyjne rozwiązania, firmy potrzebują zarówno mechanizmów wyzwalających wyobraźnię i kreatywność pracowników, jak i systemu, który przekształca ich pomysły w praktyczne, dające się wykorzystać projekty. I właśnie na tych dwóch ważnych aspektach skupia się książka Maszyna kreatywności.

W dzisiejszym środowisku biznesowym zdolność wyjścia poza szablony i nienaśladowanie tego, co robią inni, ma decydujące znaczenie. To wymaga umiejętności wykorzystywania znanych rzeczy w niekonwencjonalny sposób, zdolności do zachwytu, czerpania inspiracji, gdy coś się nie udaje lub nie działa, i do znajdowania źródła pomysłów w niespodziewanych wydarzeniach. Ta książka wypełnia ważną lukę w naszej wiedzy o tym, jak w strategii biznesowej systematycznie wykorzystywać wyobraźnię, kreatywność i uczenie się. Jørgen Vig Knudstorp, prezes wykonawczy LEGO Brand Group, były prezes i CEO LEGO Group

Wykorzystując doświadczenia i spostrzeżenia szefów wielu firm, jak również z osiągnięcia neurobiologii, informatyki, psychologii i filozofii, Martin Reeves z Instytutu Hendersona w Boston Consulting Group i Jack Fuller, ekspert w dziedzinie neurobiologii, przedstawiają fascynujące spojrzenie na mechanikę kreatywności. Pokazują, jak wyobraźnia, kreatywność i uczenie się mogą stać się kluczem do trwałego i długoterminowego sukcesu w biznesie. Opisują też możliwości wykorzystania w procesach kreatywnych sztucznej inteligencji.

Kreatywność i wyobraźnia coraz bardziej stają się najważniejszym źródłem wielkich sukcesów biznesowych. A jednak nie naucza się ich w większości szkół biznesu, nie zachęca się do nich w większości kultur biznesowych i są one zazwyczaj tłumione przez najpopularniejsze procesy zarządzania. Reeves i Fuller napisali zachwycającą analizę wyobraźni w biznesie, którą powinien przeczytać każdy lider chcący odnieść długoterminowy sukces. Alan Murray, CEO, Fortune Media

Reeves i Fuller dają liderom konkretne narzędzia i metody pozwalające tworzyć i wdrażać innowacyjne pomysły.W swojej książce przedstawiają proces rodzenia się idei i wprowadzania ich w życie, na który składa się:

  1. Uwiedzenie: Jak otworzyć się na zaskoczenie
  2. Idea: Jak generować nowe pomysły
  3. Zderzenie: Jak obmyślać na nowo swoje idee w oparciu o informacje zwrotne ze świata rzeczywistego
  4. Epidemia: Jak rozprzestrzeniać ewoluującą ideę wśród innych
  5. Nowa zwyczajność: Jak przekształcić swoją nowatorską ideę w akceptowaną rzeczywistość
  6. Na bis: Jak wciąż na nowo odtwarzać ten proces
Nie wszyscy możemy być artystami, ale najwyższy czas, byśmy zaczęli myśleć jak oni. Jeśli chcesz uciec od tyranii miar i przyrostów i na poważnie, kreatywnie i z odwagą zmierzyć się z niepewnością, ta książka jest świetnym początkiem. Margaret Heffernan, autorka książki Niemierzalne

Ta książka powinna znaleźć się w biblioteczce każdego menedżera, który chce zaszczepić zarówno w pojedynczych osobach, jak i całych zespołach potrzebę kreatywności, odkrywania i eksperymentowania. W biblioteczce każdego lidera, który chce przekształcać idee w nową rzeczywistość.

Martin Reeves i Jack Fuller zabierają nas na wspaniałą wyprawę od malowideł jaskiniowych po obrazy tworzone przez sztuczną inteligencję, od LEGO do Play-Doh i idei, które przyczyniły się do powstania Amazona i Disneya. Bądź gotowy na inspirację. Bob Goodson, Prezes NetBase Quid