Meduza rodem z innego świata. Wygląda jak Cthulhu, ale nie spotkasz jej w Polsce

To stworzenie wygląda naprawdę osobliwie. Ma przezroczyste ciało, długie ramiona, a do tego 24 oczy, choć nie wszystkie służą do rejestracji obrazu. Tripedalia maipoensis to kubomeduza, która żyje w chińskich wodach i jest spokrewniona z najbardziej jadowitym organizmem morskim na świecie.
Meduza – zdjęcie poglądowe /Fot. Freepik

Zespół kierowany przez uczonych z Hong Kong Baptist University (HKBU) odkrył nieznany wcześniej gatunek parzydełkowca z gromady kostkowców (Cubozoa). W ich rozwoju występuje metageneza (przemiana pokoleń), a dominującym etapem jest kubomeduza, stąd też organizmy te często nazywa się potocznie kubomeduzami lub kostkomeduzami. Wybierają głównie ciepłe wody strefy tropikalnej i subtropikalnej, choć niektóre żyją także w strefie umiarkowanej. Nie występują w Polsce.

Czytaj też: Niezwykła meduza nagrana w głębinach. Wideo hipnotyzuje!

Teraz w rezerwacie przyrody Mai Po w Hongkongu odkryto nowy gatunek kostkowca. Nazywa się Tripedalia maipoensis i jest dopiero czwartym wchodzącym w skład rodziny Tripedaliidae – pierwszym żyjącym w chińskich wodach. Opisano go w czasopięmie Zoological Studies.

Meduza z 24 oczami pływa w chińskich wodach

Zespół badawczy kierowany przez prof. Qiu Jianwena z Wydziału Biologii HKBU pobrał próbki organizmów morskich ze stawu hodowlanego krewetek (nazywanego “gei wai”) w rezerwacie przyrody Mai Po w okresie letnim od 2020 do 2022 roku. Okazało się, że próbki zawierają nieznany wcześniej gatunek.

Prof. Qiu Jianwen mówi:

Nazwaliśmy nowy gatunek Tripedalia maipoensis, aby odzwierciedlić jego lokalizację – gdzie został po raz pierwszy znaleziony. Chociaż obecnie znany jest tylko w Mai Po, uważamy, że ten gatunek jest również rozpowszechniony w sąsiednich wodach estuarium Rzeki Perłowej, ponieważ gei wais są połączone z estuarium przez kanał pływowy.

Nowo odkryta Tripedalia maipoensis należy do rodziny Tripedaliidae. Jest czwartym znanym gatunkiem Tripedaliidae i trzecim opisanym na świecie przedstawicielem rodzaju Tripedalia. Ma przezroczyste i bezbarwne ciało o średniej długości 1,5 cm, a macki osiągają nawet do 10 cm długości.

Tripedalia maipoensis – osobnik młody /Fot. HKBU

Pedalia, płaska struktura w kształcie pedału u podstawy każdej macki, która wygląda jak wiosło łodzi, pozwala kubomeduzie wytwarzać silne pchnięcia przy każdym skurczu ciała. Dzięki temu stworzenia te mogą pływać szybciej niż inne rodzaje meduz.

Podobnie jak inne kubomeduzy, Tripedalia maipoensis ma 24 oczy podzielone na cztery grupy. Każda grupa sześciu oczu znajduje się wenwątrz wgłębienia sensorycznego, znanego jako ropalium (ciałko brzeżne). Nie wszystkie oczy służą do rejestracji obrazów, część jedynie wyczuwa światło.

Naukowcy porównali próbki Tripedalia maipoensis z próbkami innych blisko spokrewnionych gatunków przy użyciu metod morfologicznych i molekularnych. Nowy gatunek wykazuje większą różnorodność w porównaniu z okazami Tripedalia cystophora, które zostały szeroko opisane w tropikach i subtropikach, w tym na Jamajce, Florydzie, w Singapurze, Australii i Indiach.

Czytaj też: Gigant z głębin. Kilkumetrowa meduza uwieczniona w zaskakującym miejscu

Profesor Qiu podsumowuje:

Kubomeduzy są małą grupą parzydełkowców z zaledwie 49 gatunkami zgłoszonymi na całym świecie. W chińskich wodach morskich są one słabo poznane. Nasze odkrycie Tripedalia maipoensis w Mai Po – stosunkowo dobrze zbadanym obszarze w Hongkongu – podkreśla bogatą różnorodność życia morskiego w Hongkongu, a nawet w całych Chinach.