Nadzieja dla bezsennych. Aktywność fizyczna może przeciwdziałać skutkom braku snu

Takie są wnioski z długich, jedenastoletnich badań, prowadzonych przez naukowców na prawie 400 tysiącach Brytyjczyków

Niedobór snu źle wpływa na zdrowie. Równie szkodliwy jest brak ruchu fizycznego. Jednak z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wynika, że aktywność fizyczna może w jakiś sposób przeciwdziałać skutkom problemów ze spaniem.

Analizowano ponad 380 tysięcy przypadków, przez aż 11 lat, w ramach brytyjskiego projektu Biobank. Badanych podzielono na trzy grupy pod względem aktywności fizycznej. Oceniano też ich sen: biorąc pod uwagę jego długość, zgłaszaną bezsenność oraz to, czy badani chrapali i czy czuli się senni za dnia.

Zaskakujący wpływ wysiłku fizycznego na brak snu

– Odkryliśmy, że badani, którzy zgłaszali najgorszą jakość snu i którzy najmniej ćwiczyli, mieli największe ryzyko zgonu z powodu chorób serca, udaru i nowotworów – mówi epidemiolog Bo-Huei Huang z University of Sydney. U osób źle sypiających ryzyko przedwczesnego zgonu było o 23 proc. wyższe. Z tego ryzyko śmierci z powodu choroby serca było wyższe o 39 proc., a z powodu nowotworu – o 13 proc.

Zarazem zauważono, że u osób, które uprawiały jakąś formę wysiłku fizycznego, ryzyko przedwczesnego zgonu i chorób jest znacznie niższe. U tych, którzy zadeklarowali, że źle sypiają, ale regularnie ćwiczą, ryzyko to spadało prawie do tego samego poziomu, co u wysypiających się.

Obecne wytyczne WHO mówią o tym, by co tydzień poświęcać 150 minut na umiarkowaną aktywność fizyczną lub 75 minut na intensywny wysiłek. „Aktywność fizyczna na poziomie rekomendowanym przez WHO lub wyższa wydaje się eliminować większość szkodliwych powiązań między niską jakością snu i śmiertelnością”, odnotowują badacze w pracy opublikowanej w „British Journal of Sports Medicine”.

Lepiej się wysypiać i ruszać

Trzeba zaznaczyć, że nie oznacza to jeszcze, że wysiłek usuwa niekorzystne dla zdrowia skutki braku snu. Aktywni fizycznie ludzie mogą też lepiej się odżywiać albo być zamożniejsi i korzystać z lepszej opieki zdrowotnej – czego naukowcy nie badali. Jest to jednak związek, który naukowców zainteresował. „Zważywszy, że aktywność fizyczną łatwiej regulować niż sen, nasze badanie może dać więcej do niej motywacji. Profesjonalistom w służbie zdrowia może zaś dostarczyć więcej powodów, by przepisywać ćwiczenia osobom z problemami ze snem”, stwierdzają badacze w pracy.

Na portalu „The Conversation” naukowcy piszą zaś, że mimo znanego związku między złym snem, a złym stanem zdrowia, wysypianie stało się we współczesnym świecie luksusem. Zaś opublikowane przez nich badania dają cierpiącym na bezsenność pewną nadzieję na lepsze zdrowie.

Tak czy inaczej, lepiej się ruszać. Badacze przypominają, że regularna aktywność fizyczna, jak wynika z badań opublikowanych w 2019 roku, przekłada się na dodatkowe trzy lata życia.

Źródło: The Conversation, British Journal of Sports Medicine.