Dwa pająki w nietypowej pozie. Pierwsze takie zdjęcie w historii

Pająki mogą współpracować, by oszukać zarówno drapieżniki, jak i ofiary. Ale para osobników z gatunku Thomisus guangxicus podniosła poprzeczkę na zupełnie nowy poziom.
Pająk Thomisus guangxicus – zbliżenie /Fot. iNaturalist

Mimetyzm to zdolność niektórych zwierząt do upodabniania się barwą lub kształtem do otaczającego je środowiska. Pojęciu temu przypisuje się szersze znaczenie niż mimikry, gdyż obejmuje zarówno maskowanie przed drapieżnikiem, jak i czyhanie na potencjalne ofiary.

Czytaj też: Ten pająk to prawdziwy gigant! Bez problemu może zabić człowieka

W chińskich lasach deszczowych żyją pająki należące do gatunku Thomisus guangxicus, które wyglądem przypominają kraby. Niedawno naukowcy z Yunnan University udokumentowali pierwszy w historii tzw. kooperatywny mimetyzm, czyli współpracę samca i samicy jednego gatunku, by udawać kwiat. Szczegóły opisano w czasopiśmie Frontiers in Ecology and the Environment: EcoPics.

Pająki współpracują, by stworzyć kamuflaż idealny

Ukośnikowate to kosmopolityczna rodzina pająków, obejmująca ponad 2200 gatunków, sklasyfikowanych w 184 rodzajach. Przedstawiciele rodziny ukośnikowatych cechują się dużą różnorodnością w budowie – większość pokrojem przypomina kraby i ma dwie początkowe pary odnóży znacznie dłuższe od pozostałych. Na ofiary czatują, korzystając z kamuflażu.

Czytaj też: Wygląda jak pająk, a to ogon zupełnie innego stworzenia. Musisz sam to zobaczyć

W przypadku gatunku Thomisus guangxicus samiec i samica wyglądają zupełnie inaczej: samiec jest znacznie mniejszy od samicy i ma znacznie ciemniejsze ubarwienie. To skłoniło naukowców do zastanowienia się, jakie strategie one wykorzystują, by upolować ofiarę.

Pająki Thomisus guangxicus udają kwiaty /Fot. Frontiers: EcoPics

W tropikalnym lesie deszczowym w prowincji Yunnan, naukowcy natknęli się na dwa pająki na Hoya pandurata, roślinie o ładnych, woskowych kwiatach, które mają jaśniejszą koronę (część z płatkami) oraz ciemniejsze słupki i pręciki.

Dr Jiang-Yun Gao z Yunnan University mówi:

Na tym zdjęciu, na którym samiec pająka leży na grzbiecie samicy tego samego gatunku, samiec wydaje się naśladować słupki i pręciki kwiatu, podczas gdy samica wydaje się naśladować zrośniętą koronę tego samego kwiatu. Złożony kolor kwiatu można dopasować jako całość tylko wtedy, gdy obecne są pająki obu płci.

To może być pierwszy udokumentowany przypadek kooperatywnego mimetyzmu. Z drugiej strony, takie ułożenie pająków może być zupełnym przypadkiem albo oznaką aktu godowego.

Naukowcy chcą dowiedzieć się prawdy poprzez kontynuację obserwacji pająków o podobnym dymorfizmie płciowym, aby sprawdzić, czy zachowanie się powtarza i można je faktycznie powiązać z kamuflażem. Jeśli okaże się, że roślina i pająk wyewoluowały wspólnie, może to dostarczyć wskazówek na temat ich fascynującego zachowania.