Fizyk z CERN wymyślił karty do gry z Marią Skłodowską-Curie i kotem Schrödingera

Poznaj magię fizyki i uwolnij swojego wewnętrznego naukowego nerda – tymi słowami Jason i Yuko Veatch zachęcają do odkrycia „władców fizyki kwantowej”. Zobacz jedyną w swoim rodzaju talię kart, która upamiętnia sławnych fizyków, w tym Marię Skłodowską-Curie.

Jason jest fizykiem cząstek pracującym w ośrodku CERN (fr. Organisation Européenne pour la Recherche Nucléaire – Europejska Organizacja Badań Jądrowych). Yuko to doświadczona project managerka, która co prawda nie para się na co dzień fizyką, jednak nauka jest jej ogromną pasją. Prywatnie są małżeństwem, zawodowo – współpracownikami na Uniwersytecie w Getyndze.

Łącząc swoje pasje i zawodowe zainteresowania Jason i Yuko stworzyli projekt Quantum – klasyczną talię kart do gry, która przybliża postacie dwunastu wielkich fizyków i fizyczek. Na pomysł stworzenia talii wpadł Jason, który sam o sobie mówi, że jest zapalonym kolekcjonerem kart.

Maria Skłodowska-Curie jako królowa pik

Talia stworzona przez Jasona i Yuko na pierwszy rzut oka niewiele różni się od klasycznych talii do gry, ale gdy przyjrzymy się kartom funkcyjnym (postaciom, asom i jokerom) zauważymy, że cała magia tkwi w szczegółach.

Quantum jest poświęcona fizyce kwantowej (stąd zresztą jej nazwa), dlatego każda karta z królem, królową i waletem poświęcona została jednemu z dwunastu naukowców, którzy mieli swój wkład w rozwój tej konkretnej dziedziny fizyki.

„Mechanika kwantowa to opis wszechświata w bardzo małej skali. W skali kwantowej mogą zdarzyć się rzeczy, które przeczą naszemu zrozumieniu praw natury. Rozwój teorii kwantowej w celu zrozumienia tych efektów jest jednym z największych osiągnięć naukowych XX wieku. Quantum to celebracja tego filaru współczesnej fizyki i hołd złożony licznym osobom, które poświęciły swoje życie jego rozwojowi” – napisali twórcy talii.

I tak w talii znajdziemy Marię Skłodowską-Curie, której przypadła postać królowej pik, oraz jej córkę Irenę Joliot-Curie jako królową karo. Obok nich wśród królowych mamy Lisę Meitner (królowa trefl) oraz Marię Göppert-Mayer (królowa kier).

Mężczyzn w talii jest dwukrotnie więcej. Wśród królów znaleźli się: Niels Bohr, Ernest Rutherford, Richard Feynman i Max Planck, a wśród waletów: Sayendra Nath Bose, Paul Dirac, Erwin Schrödinger i Werner Heisenberg.

Każdy z władców i każda z władczyń upamiętnionych na kartach zamiast zwyczajowego berła dzierżą przedmioty związane z ich badaniami i osiągnięciami. Jednym z ciekawszych smaczków w talii są też jokery przedstawiające kota Schrödingera – żywego bądź martwego!

Karty nie tylko do gry

Realizacja projektu rozpoczęła się już w marcu 2020 roku, kiedy powstały pierwsze projekty talii, ale pandemia koronawirusa nieco pokrzyżowała małżonkom biznesowe plany. Kilka tygodni temu państwo Veatch przedstawili gotowy produkt i uruchomili zbiórką na platformie crowdfundingowej Kickstarter. W ciągu zaledwie 26 godzin zgromadzili zakładane minimum, które pozwoli im na uruchomienie produkcji.

Fundatorzy, którzy wsparli przedsięwzięcie na Kickstarterze, mogli kupić nie tylko samą talię, lecz także zestaw materiałów edukacyjnych. Do kart zostanie dołączona książka zawierająca krótkie biogramy wszystkich 12 fizyków i fizyczek, lista lektur dla zainteresowanych fizyką, a także karta specjalna z opisem tzw. doświadczenia Younga i instrukcją, jak samodzielnie wykonać je w domu.

Doświadczenie Younga to eksperyment polegający na przepuszczeniu światła przez dwie blisko siebie położone szczeliny i obserwacji obrazu powstającego na ekranie. Wskutek interferencji na ekranie powstają jasne i ciemne prążki w obszarach, w których światło jest wygaszane lub wzmacniane.

Po sukcesie Quantum państwo Veatch planują produkcję kolejnych talii związanych z innymi dziedzinami fizyki. Zapowiedzieli, że mają pomysł na 11 następnych talii, a prace nad jednym z projektów już ruszyły. Jason i Yuko mają też nadzieję, że karty trafią do szkół, gdzie zostaną wykorzystane jako pomoce naukowe.

Źródła: qedplayingcards.com, Kickstarter.