Ten rekin wygląda demonicznie. Ale nie to jest w nim najdziwniejsze

Rekin Apristurus ovicorrugatus został oficjalnie uznany za nowy gatunek ponad dekadę po tym, jak w zbiorach muzeów Australii Zachodniej znaleziono tajemnicze jaja. Przez lata uczeni nie mogli dojść do konsensusu, do jakiego gatunku one należały.
Rekin – zdjęcie poglądowe /Fot. Pexels

Rekin o jasnych, białawych oczach został w końcu prawidłowo przypisany do gatunku Apristurus ovicorrugatus. Trochę to trwało, bo dekadę temu martwa ciężarna samica rekina “ducha” została schwytana u wybrzeży Australii Zachodniej i początkowo błędnie uznana za inny gatunek. Dopiero niedawno naukowcy z CSIRO, Hokkaido University i Sorbonne Université ponownie przyjrzeli się jajom rekina, które przez dług czas kurzyły się w muzealnych magazynach. Szczegóły opisano w czasopiśmie Journal of Fish Biology.

Apristurus ovicorrugatus to nowy gatunek rekina

Rekiny są żyworodne (jak człowiek), chociaż część gatunków jest jajożyworodnych (np. żarłacz tygrysi). W 2011 r. na plaży znaleziono nietypowe jaja rekina, których nie udało się zidentyfikować. Nie pasowały one bowiem do żadnych znanych gatunków rekinów jajożyworodnych.

Czytaj też: Rekiny mają niezwykłą zdolność do regeneracji. Uwieczniono ją na nagraniu

U zwierząt tych jaja są trzymane w specjalnych osłonkach ochronnych, określanych mianem kapsułek na jaja lub tzw. torebek syren. Większość z nich ma specjalne wypustki, którymi mogą przyczepiać się do skał lub podwodnych roślin. Kapsułki znalezione w 2011 roku miały unikalne wypustki na całej długości – uważano, że pochodzą od gatunku należącego do rodzaju Apristurus – prawdopodobnie rekina południowochińskiego (Apristurus sinensis). Nietypowe jest to, że znaleziono je przyczepione do koralowca.

Rekin Apristurus ovicorrugatus: a) żywy b) zakonserwowany /Fot. CSIRO

Dopiero dekadę później zidentyfikowano jeszcze dwa podobne przypadki torebek syren przechowywane w archiwach Australian National Fish Collection. To skłoniło badaczy do przyjrzenia się im nieco głębiej i podjęcia próby określenia gatunku rekina, do którego należą. Okazało się, że jaja pierwotnie błędzie przypisano do znanego już gatunku z rodzaju Apristurus.

Kapsułki na jaja gatunku Apristurus ovicorrugatus /Fot. CSIRO

Apristurus ovicorrugatus pochodzi od słów “ovi” (od słowa jajo) i “corrugatus”, oznaczającego pofałdowaną tekturę, do której jest podobna kapsułka na jaja. Oprócz unikalnych kapsułek na jaja, A. ovicorrugatus ma także niezwykłe, białe tęczówki. Nie jest to wspólna cecha dla rekinów głębinowych i tylko jeden inny gatunek – Apristurus nakayai z Nowej Kaledonii i Papui-Nowej Gwinei ma takie oczy.

Dr Will White z CSIRO mówi:

Kapsułki na jaja miały bardzo charakterystyczne podłużne grzbiety na powierzchni, które w przekroju poprzecznym przypominały kształt litery T. Stwierdzono, że tylko jeden inny gatunek na świecie ma jaja z taką formą prążkowania i jest to całkowicie inny rodzaj.

Czytaj też: Te rekiny nie miały ojca. Dopiero drugi taki przypadek w historii

Odkrycie A. ovicorrugatus podkreśla znaczenie kształtu jaj dla identyfikacji gatunków. W Australii zachęca się wszystkich chętnych do przesyłania zdjęć zaobserwowanych jaj do globalnej bazy danych, co pozwoli naukowcom lepiej zrozumieć, gdzie rozmnażają się rekiny składające jaja. Naukowcy planują też przyjrzeć się innym okazom rekinów w muzeach, aby mieć pewność, czy podobnych błędów taksonomicznych nie było więcej.