Znaleźli ślady stóp sprzed 300 000 lat. Kto je pozostawił?

Naukowcy działający na terenie Niemiec natrafili na ślady stóp mające około 300 000 lat. Badacze zaproponowali nawet konkretnego kandydata, który mógł pozostawić po sobie te pamiątki.
Znaleźli ślady stóp sprzed 300 000 lat. Kto je pozostawił?

Z publikacji zamieszczonej na łamach Quaternary Science Reviews wynika, że gatunkiem tym mógł być Homo heidelbergensis. Poza odciskami ludzkich stóp w obrębie kompleksu Schöningen udało się zlokalizować tropy zwierząt, takich jak słonie czy nosorożce.

Czytaj też: Mitologiczny bohater uwieczniony na mozaice. Miał być synem króla i bogini

Przed tysiącami lat obszar ten mógł być otwartym lasem brzozowo-sosnowym rosnącym przy długim na kilka kilometrów jeziorze. Błotniste brzegi tego zbiornika stanowiły miejsca zgromadzeń różnorakich zwierząt, a obok nich żyli także przedstawiciele wymarłego już gatunku H. heidelbergensis.

Członkowie zespołu zajmującego się tą sprawą przeprowadzili szereg analiz, dzięki którym zyskali wgląd w środowisko sprzed 300 tysięcy lat, z ówczesnymi zwierzętami na czele. Przy okazji ustanowiony został rekord w zakresie najstarszych śladów człowieka znalezionych na terenie Niemiec.

Dwa z trzech odcisków stóp wydają się pozostałościami po młodych osobnikach. Jako że okolice jeziora były prawdopodobnie źródłem różnego rodzaju owoców, liści, pędów czy grzybów, to przedstawiciele rzeczonego gatunku mogli zamieszkiwać ten obszar, korzystając z dostępnych zasobów.

Ślady stóp najprawdopodobniej są pamiątką po rodzinnej wyprawie przedstawicieli gatunku Homo heidelbergensis, który zamieszkiwał Ziemię od około 600 000 do 250 000 lat temu

Naukowcy, opierając się na obecności śladów należących zarówno do młodszych, jak i starszych osobników, sugerują, iż być może są one pamiątką po całej rodzinie, która wspólnie przemieszczała się w pobliżu jeziora. To z kolei wykluczałoby scenariusz, w którym mówimy o grupie dorosłych myśliwych znajdujących się na polowaniu.

Czytaj też: Przybył do Ameryki i zmarł wkrótce później. Archeolodzy odnaleźli szczątki nastolatka

Poza odciskami stóp należącymi do człowieka, uwagę badaczy zwróciły także pozostałości nieco egzotycznych ze współczesnej perspektywy zwierząt, takich jak słonie, a nawet nosorożce. W przypadku tych ostatnich naukowcy twierdzą, iż chodziło o przedstawicieli gatunku Stephanorhinus kirchbergensis lub Stephanorhinus hemitoechus. Z kolei H. heidelbergensis występował na Ziemi w okresie od około 600 000 do 250 000 lat temu. Można go było spotkać również na terenie naszego kraju, gdzie zlokalizowano kamienne narzędzia najprawdopodobniej wytwarzane przez osobniki sprzed około 500 tysięcy lat.