Kiedyś był tu prawdziwy raj dla zwierząt. Niesamowite znalezisko w Chile

W Chile dokonano niezwykłego odkrycia. Archeolodzy prowadzący wykopaliska w Quintero trafili na ślady wymarłych gatunków. Mogą być ich nawet setki, chociaż niezbędne są dokładniejsze badania.
Torres del Paine, Chile – zdjęcie poglądowe /Fot. Pixabay

Podczas ostatniej epoki lodowcowej (ok. 24-17 tys. lat temu) przestrzeń morska zajmowana przez Zatokę Quintero była pokryta bagnami, które sięgały znacznie dalej niż obecna linia brzegowa. To właśnie tutaj mieszkało wiele wymarłych zwierząt, takich jak Paleolamus sp., Mylodon darwinii, a także liczne amerykańskie konie, jelenie, gryzonie i lisy.

Czytaj też: Na powierzchni dyskoteka, a pod ziemią synagoga. Niecodzienne znalezisko archeologów

W miarę topnienia lądolodów, podnoszenie się poziomu mórz spowodowało zatopienie tych terenów, a wiele z ówczesnych gatunków zostało pogrzebanych żywcem. Teraz naukowcy z Uniwersytetu w Chile je odkrywają prowadząc wykopaliska na stanowisku archeologicznym, zwanym GNL Quintero 1 (GNLQ1).

Setki wymarłych gatunków znalezione w Chile

Badania chilijskich archeologów i paleontologów odsłoniły depozyty zwierząt z rodziny wielbłądowatych, jeleniowatych, koniowatych, koszatniczkowatych, psowatych i innych, oprócz licznych szczątków przedstawicieli Mylodon sp. Wszystkie te zwierzęta kiedyś tu żyły, co potwierdza odkrycie ich szczątków.

Nie dowiedzielibyśmy się o tym, gdyby nie podwodne prace terenowe, które polegały na wykopie warstwa po warstwie, odkurzaniu osadów, a następnym ich oczyszczaniu w celu wyizolowania osadów zawierających szczątki szkieletowe.

Czytaj też: Odkryto pałac najpotężniejszej starożytnej cywilizacji. To znalezisko zmieni historię jaką znamy

Profesor Isabel Cartagena z Uniwersytetu w Chile mówi:

Odzyskaliśmy średniej wielkości gatunki, takie jak lisy, dużą liczbę mikrofauny składającej się z różnych gatunków gryzoni, bardzo małych torbaczy, a nawet szczątki gadów. Szczególnie interesująca jest wysoka różnorodność taksonomiczna, ponieważ grupa składa się z ponad piętnastu gatunków.

W sumie badacze znaleziono ponad 7000 szczątków szkieletowych, w tym 8 wymarłych zwierząt i dziesiątki osobników spokrewnionych z małymi zwierzętami. Do tej pory na stanowisku GNLQ1 nie odnotowano dowodów kulturowych wspierających obecność wczesnych grup ludzkich. Naukowcy są przekonani, że panowały tam warunki, które sprzyjały osiedleniu się niewielkich grup ludzkich. Bogactwo zwierząt na pewno w tym pomagało. Na 2023 rok są planowane kolejne prace badawcze, które pomogą odpowiedzieć na wiele newralgicznych pytań – zarówno tych stawianych przez paleontologów, jak i archeologów.